Souhlas s trvalým pobytem
V České republice má trvalý pobyt evidenční charakter. Každý občan může mít pouze jedno místo trvalého pobytu na území republiky, a to v objektu určeném pro bydlení či rekreaci, označeném číslem popisným, evidenčním nebo orientačním. Avšak i když má někdo nahlášený trvalý pobyt na určité adrese, nemusí se tam nutně zdržovat.
Kdo může hlásit místo trvalého pobytu?
- Občan ČR starší 15 let nebo jeho zmocněnec s úředně ověřenými podpisy.
- Zákonný zástupce za občana mladšího 15 let nebo osoba, které bylo dítě svěřeno do péče rozhodnutím soudu.
- Zákonný zástupce za občana s omezenou svéprávností.
- Člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem, nebo jím pověřený zmocněnec.
Jak a kde hlásit trvalý pobyt?
Občan by měl hlásit svůj trvalý pobyt na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu. To může být obecní úřad nebo, v případě Prahy a statutárních měst, na úřadech městských částí či obvodů.
Co je třeba předložit?
- Vyplněný a podepsaný “Přihlašovací lístek k trvalému pobytu”, který je na úřadě k dispozici.
- Doklad totožnosti
- Doklad opravňující k užívání nemovitosti, např. výpis z katastru nebo nájemní smlouva. Případně souhlas vlastníka nemovitosti.
Co je třeba vědět o trvalém pobytu a nájmu?
I když se může zdát, že v nájemní smlouvě může být zakázáno přihlášení k trvalému pobytu, v praxi toto ustanovení nemá žádný vliv. Nájemce má právo se přihlásit k trvalému pobytu v nájemním bytě, a to i proti výslovnému zákazu v nájemní smlouvě. Souhlas majitele tak k tomu nepotřebuje.
Závěrem
Trvalý pobyt má v České republice hlavně evidenční charakter. Ačkoliv existuje řada povinností a pravidel týkajících se hlášení trvalého pobytu, je důležité chápat, že trvalý pobyt neudává, kde občan skutečně žije, ale spíše, kde má nahlášen svůj oficiální pobyt. V případě nájemního bydlení má nájemce právo se přihlásit k trvalému pobytu bez ohledu na obsah nájemní smlouvy nebo (ne)souhlasu majitele nemovitosti.